SVB: door simpele wijziging vier maanden geen loon…(15-05-2015)
En toen was er wéér een debat in Den Haag over de chaos bij de SVB. Het vierde, vijfde, zesde debat… Ach, ik weet het niet meer. Ik ben inmiddels de tel kwijt. Wat ik wel weet is dat de deadline die staatssecretaris van Rijn heeft gesteld wederom niet is gehaald, want nog steeds loopt de SVB achter met haar betalingen.
Máár na vier maanden heeft Marjolein, onze PGB ‘er, dan toch haar salaris gestort gekregen! Achter dit ‘geweldige’ nieuws zit natuurlijk een hele hoop frustratie en boosheid, vooral omdat het in feite maar om een kleine wijziging ging die maar niet in behandeling genomen kon worden door de SVB. Ondanks haar financiële situatie deed zij haar werk trouw en uitte zij haar financiële problemen sporadisch naar ons. Ze wist dat wij ons uiterste best deden om dit probleem op te lossen en besefte daarbij ook dat wij machteloos stonden tegen de logge bureaucratie van de SVB.
Het probleem bij Marjolein zat hem in een aantal veranderingen die helaas samenvielen. Zo was zij aanvankelijk bij ons in dienst als PGB’er, wij betaalden haar uit en lieten de SVB haar salarisadministratie doen. Dit ging allemaal prima. Naast alle veranderingen rondom de nieuwe zorgwet, is Marjolein ook ZZP’er geworden. Wij krijgen dus nu geen urendeclaraties meer, maar een factuur van haar. Zij doet hierover zelf de afdracht van belastingen en sociale verzekeringen. De SVB hoeft dus nu alleen haar facturen te betalen, meer niet. Tja, probeer zo’n eenvoudige aanpassing maar eens in hun systeem te krijgen, terwijl ze bezig zijn met een grote verbouwing! Dat is een hele klus.
Er bestaat een formulier om voor zorgverleners salarisadministratie áán te vragen, het Opting-In formulier, maar er is helaas geen duidelijk formulier om dit weer ín te trekken als je binnen de WLZ valt. Wij hebben toen het Opting-In formulier maar zo aangepast dat de salarisadministratie niet meer nodig was. Dit formulier kwam namelijk nog het meeste in de goede richting en gaf de SVB de juiste informatie…
De SVB was het hier echter niet mee eens. Wij moesten alle salarisadministraties van onze PGB’ ers opnieuw aanvragen, behalve die van Marjolein. Bij het volgende telefoongesprek kon een medewerkster wel zien dat de aanvraag ontvangen was, maar deze kon niet verwerkt worden. De salarisadministratie moest namelijk via een ander formulier (dat ook eigenlijk niet voldeed) opgezegd worden. Oeps, wij hadden gewoon op het verkeerde ‘niet afdoende formulier’ een wijziging proberen door te voeren. Dus weer aan de telefoon. Nu werd er gemeld dat alle benodigde gegevens gewoon binnen waren.
In de maanden die volgenden, stuurden wij maar gewoon haar facturen door naar de SVB. Marjolein werd niet betaald. Dus weer aan de telefoon met de SVB. Nog steeds stond zij niet als zelfstandige in hun systeem. En zo was de cirkel weer rond.
Na een aantal weken en vele telefoontjes bleek de wijziging in behandeling te zijn bij de juiste afdeling. ‘Nu moeten wij het alleen nog verwerken en dat kan zes tot acht weken duren, mevrouw!’ Diepe zucht en in gedachten enkele lelijke woorden, maar tjonge we gaan in ieder geval vooruit!
Bij het volgende telefoongesprek was het antwoord: ‘ Het Rapid Respons Team kan geen spoedbetaling doen omdat er een reden voor urgentie moet zijn!’ ‘Wat nu GEEN URGENTIE! Zij is al vier maanden niet uitbetaald. Ze heeft GEEN GELD meer om eten te kopen! Schijf maar op als urgentie: GeldNOOD!’
En jawel, een paar dagen geleden kwam het verlossende woord: ‘Wij hebben vorige week alle declaraties verwerkt en het salaris van de afgelopen maanden wordt binnen 10 werkdagen gestort!’
YES!
Nu nog in de gaten houden of de andere rekeningen betaald worden door de SVB. Ik heb namelijk net een tweede herinnering binnen gekregen van het logeerhuis!
Op naar het volgende excuus en sorry van Van Rijn!
De vierde, vijfde of zesde? Ach, ik ben de tel inmiddels kwijt geraakt…